wtorek, 26 lipca 2011

Arzak


 
Niewiele się dowiecie o tym Kucharzu z Wikipedii.
Na stronach jego własnej restauracji nie znajdziecie zbyt wielu informacji - (http://www.arzak.info). 
Szczerze mówiąc strona www jest nie ciekawa. 
Nie ma nawet „menu”. 
Chyba chwalenie się, nie jest mocną stroną tego znakomitego kucharza, który kuchnię baskijską wzniósł na wyżyny „kreacji”. 
---------------------------------------------------
Sam o sobie ARZAK mówi tak: 
- To była tawerna moich rodziców, Juana Ramona Arzaka i Francisca Arratibel, którzy przejęli schedę po dziadkach. 
- Wspólnie zaczęli serwować posiłki. 
- Ich zapał i umiejętności z „piecem” zaczęły być dobrze znane. 
- Powoli plotka rozprzestrzeniała się: że w Miracruz, zwaną również Wysokość "Vinagres", można zjeść pyszny gulasz. 
- Restauracja zdobyła renomę specjalizując się w bankietach na uroczystości rodzinne. 
- Mój ojciec zmarł w maju 1951 roku, kiedy miałem 9 lat. Moja matka nie poddała się dźwigając wszystko na własnych barkach. 
- Skupiła się na poprawie jakości bankietów i osiągnięciu lokalnego prestiżu. 
- Stała się tak popularna tak, że ​​uroczystości weselne były tak planowane aby pasowały do ​​dnia kiedy moja matka miała wolne miejsca w restauracji. 
- To samo dotyczyło z chrztów i komunii. 
- W 1966 roku, po studiach w Szkole Hosteleria, odbyłem obowiązkową służbę wojskową i zacząłem praktykować w restauracji. 
- Na początku specjalizowałem się w pieczonym na węglu drzewnym mięsie. 
- Moja matka była cierpliwym nauczycielem. 
- To ona, krok po kroku ujawniła mi wszystkie sekrety kuchni. 
- Ciekawość i chęć nauki doprowadziło mnie do momentu kiedy sam zacząłem tworzyć swoje dania. 
- W restauracji dorastały nasze dzieci. 
- Nasze dwie córki, Marta i Elena. 
- W połowie lat 70-tych otrzymaliśmy kilka nagród i wyróżnień, doceniono wysiłki i zaistnieliśmy w gastronomii krajowej jak i międzynarodowej. 
- W 1989 roku otrzymaliśmy trzy gwiazdki słynnego przewodnika Michelin. 
- Codziennie eksperymentujemy, badamy smaki i faktury oraz opracowujemy nowe procesy. 
- Łączymy tradycyjną kuchnię baskijską z nowoczesnością. 
- Alchemia nie jest mitem. 
- Tworzymy kuchnię z sezonowych produktów, dokładając cały czas coś nowego. 
- Cały czas alchemizujemy naszą kuchnię. 
- Anchovies marynowane w cydrze z ostrym pieprzowym vinegre i kokosem, antrykot z kwiatem solnym, żółtą papryką i pachnącymi wanilią ziemniakami, słodkie pesto z bazylii etc. 
- Łączymy smaki pozornie ze sobą nie pasujące.
- Tak na prawdę to tylko kwestia proporcji.

- Sekretem każdego dania jest miłość jaką wkładasz do jego przygotowania.
- Ta recepta jest stosowana do każdego dania - każdego dnia.

.
 Restauracja ARZAK

Restauracja ARZAK

Restauracja ARZAK - wnętrze

Mistrz

Mistrz z córką Eleną












Dynamiczne multi-sensorowe "talerze" reagujące na "danie"


Tysiące "kompozycji", z którymi ARZAK codziennie eksperymentuje


Sos kawowy - (podawać do wątróbek, krewetek, foie gras, kalafiora, brokułów, karczochów, posypanych pietruszką)

  • ¼ l wody
  • 125 g cukru
  • 10 gr kawy rozpuszczalnej
  • 2 łyżki octu balsamicznego z Modeny
  • 2 łyżki octu Jerez
  • 8 łyżek oliwy z oliwek


  1. Zmieszaj w garnku wodę z cukrem.
  2. Rozpuść w gorącym roztworze kawę.
  3. Zmniejsz ogień i gotuj aż stanie się prawie kremowa.
  4. Następnie wymieszaj z octem i olejem.
  5. Pozostaw na kilka godzić aż się przegryzie

Smacznego


ARZAK restauranteAvda. Alcalde Jose Elosegui, 
273 20015 Donostia / San Sebastian 
tlns: 943 278 465 / 943 285 593 - fax: 943 272 753 

2 komentarze:

maya pisze...

jak ja lubie takich co sie nie chwala, tylko dobrze gotuja, albo robia dobre sery, wino, chleb, olej, oliwe..itd.

Unknown pisze...

maya:: pan arzak gotuje zawodowo. mam jego kilka książek. Geniusz i tyle.
pozdro